/ - 1398/01/04 - . يكشنبه - 3/24/2019
کد مطلب : 64860
تاریخ ثبت : 1397/09/18-09:48

حال اتوبوس‌های کرج خوب می‌شود!

امروزه با توسعه شهرها و افزایش جمعیت، لزوم گسترش شبکه حمل و نقل عمومی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به این که امکان خدمات‌رسانی برخی سیستم‌های حمل و نقل عمومی پیشرفته مانند قطار شهری درهمه نقاط کرج وجود ندارد، تمرکز مردم به استفاده از اتوبوس وتاکسی معطوف شده است.
پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، المیرا دادمهر / امروزه با توسعه شهرها و افزایش جمعیت، لزوم گسترش شبکه حمل و نقل عمومی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به این که امکان خدمات‌رسانی برخی سیستم‌های حمل و نقل عمومی پیشرفته مانند قطار شهری درهمه نقاط کرج وجود ندارد، تمرکز مردم به استفاده از اتوبوس وتاکسی معطوف شده است.

هر چند استفاده از اتوبوس مختص گروه و یا قشرخاصی نیست و اکثر مردم در هر طبقه و سطح مالی که باشند لااقل یک بار در ماه گذرشان به ایستگاه‌های اتوبوس می‌افتد، ولی نمی‌توان انکارکرد که اتوبوس‌سواری برای کسانی که درآمد بالایی ندارند، به صرفه‌تر از رفت وآمد با تاکسی است. به جز اقتصادی‌تر بودن، استفاده از اتوبوس درساعت‌هایی که کلاف ترافیکی کرج به طرز غیرقابل باوری به خود می‌پیچد نیز عقلانی‌ترین راه برای به موقع رسیدن به مقصد به شمار می‌آید.

در کنار علاقه روز افزون مردم به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، مسئولان نیز بارها بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای استفاده شهروندان از این شبکه تاکید کرده و سعی دارند شرایطی ایجاد کنند تا مردم کمتر از خودروهای شخصی خود استفاده کنند. بدیهی است کاهش تعداد خودروهای شخصی به ویژه تک سرنشین‌ها نقش قابل توجهی در کاهش معضل ترافیک کلانشهر کرج و کاهش آلودگی هوا به خصوص در فصول سرد خواهد داشت.

اما سوال مهم این است که کیفیت وکمیت خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی و به طور خاص، سازمان اتوبوسرانی کرج تا چه اندازه برای ترغیب مردم به استفاده از این سیستم موفق عمل کرده و مردم به این سازمان چه نمره‌ای می‌دهند؟


450 دستگاه اتوبوس در کرج فعال است
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج با اشاره به تعداد اتوبوس‌های شهر، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 450 دستگاه اتوبوس در 68 خط شهروندان کرجی را جا به جا می‌کنند که از این تعداد 100 دستگاه سازمانی و مابقی به بخش خصوصی تعلق دارد.

مجید استاد کاظمی بابیان اینکه هزار ایستگاه اتوبوس در کرج وجود دارد، ادامه داد: 80 مورد از این ایستگاه‌ها مکانیزه، 200 مورد غیر مکانیزه و مابقی به صورت BUS STOP   هستند.

وی با اعلام هزینه ماهانه هر دستگاه اتوبوس افزود: برای پرداخت حقوق راننده، تعمیرو نگهداری هر اتوبوس ماهانه بین 15 تا 17 میلیون تومان هزینه می‌شود.


کرج 300 اتوبوس کم دارد
این مسئول با بیان اینکه تعداد اتوبوس‌های کرج پاسخگوی نیاز شهروندان نیست اضافه کرد: در حال حاضر اتوبوسرانی کرج به بیش از 300 دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد تا بتواند خدمات با کیفیتی به شهروندان ارایه دهد.

وی اظهار کرد: البته اگر 200 دستگاه اتوبوس به سیستم حمل و نقل عمومی شهر اضافه شود، بخشی عمده ای از کمبودهای موجود مرتفع می‌شود.

استاد کاظمی گفت: شهرداری کرج در صدد است تمام هزینه‌های مورد نیاز خرید این اتوبوس‌ها که با نرخ امروزی دلار 350میلیارد تومان است را در قالب تهاتر تامین کند.

وی افزود: شورای شهر مصوبه این طرح را به تصویب رسانده و امیدواریم به زودی اقدامات لازم برای خرید این اتوبوس‌ها از شرکت‌های معتبر خودروسازی آغاز شود.


شش سال است اتوبوس جدیدی خریداری نشده است
استاد کاظمی با اشاره به دلیل کمبود اتوبوس در کرج توضیح داد: حدود شش سال است که هیچ اتوبوس یارانه‌ای به ناوگان حمل و نقل عمومی کرج اضافه نشده و چون قیمت اتوبوس هر سال افزایش داشته، شهرداری هم نتوانسته اتوبوس جدیدی خریداری کند.

وی ادامه داد: پیش از این، دولت هر سال  تعدادی اتوبوس در اختیار شهرداری قرار می‌داد که این واگذاری بخش زیادی از نیاز سیستم حمل و نقل عمومی شهرها را تامین می‌کرد.

به گفته رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج عمر مفید هر دستگاه اتوبوس حدود 10 سال است ولی در حال حاضر برخی از اتوبوس‌های کرج سن‌شان از 10 سال بیشتر است که این امر کیفیت خدمات رسانی به شهروندان را کاهش می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: تا زمان اضافه شدن این اتوبوس‌ها ضرورت دارد اتوبوس‌های موجود نوسازی و بهسازی شوند تا بتوانند نیازهای شهروندان را تا حدودی مرتفع کنند.


اختصاص هفت میلیون تومان برای بهسازی اتوبوس‌های فرسوده
وی توضیح داد: هفت میلیارد تومان برای بهسازی و نوسازی اتوبوس‌های کرج اختصاص داده شده که با تزریق آن حال سیستم حمل و نقل عمومی کرج تا حدودی خوب می‌شود.

استاد کاظمی گفت: به جز نوسازی اتوبوس‌های فعال، تعدادی اتوبوس فرسوده هم در پارکینگ سازمان موجود است که بنا شده به شرط بازسازی و ورود به خط به بخش خصوصی واگذار شوند که با این کار تعداد اتوبوس‌های فعال از 450 مورد افزایش پیدا می‌کند.

وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به پرتردد ترین خط اتوبوسرانی کرج اشاره کرد و افزود: پرتردد ترین خط، خط بهشتی به حصارک است که بیشترین تعداد اتوبوس‌ها را نیز به خود اختصاص داده است.


شهروندان کرجی برای رسیدن اتوبوس چقدر منتظر می‌مانند؟
این مسئول با اشاره به  متوسط زمان انتظار مسافران برای رسیدن اتوبوس گفت: بین 20 تا 40 دقیقه متوسط زمان انتظار رسیدن اتوبوس است که مهمترین دلیل طولانی بودن آن کمبود تعداد اتوبوس‌های فعال در خطوط است. به عنوان مثال اگر یکی از اتوبوسهای  خطی که چهار دستگاه اتوبوس دارد خراب شود، تا تعمیر و بازگشت آن به خط زمان انتظار بالا می‌رود.

استاد کاظمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در توزیع اتوبوس‌ها در بین خطوط عدالت به طور کامل رعایت می‌شود، ابراز کرد: اتوبوس‌های هر خط بر اساس مسافت، ترافیک و میزان تقاضای سفر تخصیص داده می‌شود و این طور نیست که در مناطق برخوردار تعداد اتوبوس‌ها بیشتر باشد.


پیگیری برای اجرای طرح بلیط الکترونیک
وی با اشاره به پیگیری برای اجرای طرح بلیط الکترونیک در کرج توضیح داد: این طرح مشکلاتی دارد که امید است با رایزنی پیمانکار و مسئولین به زودی مرتفع شود و شاهد دسترسی مردم به بلیط الکترونیک باشیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا درهای ایستگاه‌های مکانیزه اتوبوس قبل از پایان کار سیستم بسته می‌شود، گفت: در حال حاضر درهای این ایستگاه‌ها از هشت شب به بعد بسته می‌شود و این کار با هدف حفظ نظافت و ایمنی این فضاها صورت می‌گیرد.


شکایات مردم پیگیری می‌شود
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه سازمان علی رغم محدودیت‌ها و کمبودها پاسخگوی شکایات مردمی است، افزود: 14 خودروی گشت و 35 دستگاه کنترل بر فعالیت اتوبوس‌های کرج نظارت دارند تا بهترین خدمات رسانی به شهروندان صورت بگیرد.
 
استاد کاظمی گفت: شهروندان می‌توانند هرگونه اعتراض و شکایت خود را به ناظران اتوبوسرانی اطلاع دهند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد شود.





 

شهرداری کرج
تعداد دفعات مشاهده شده : 393
نظر شما
عکس کد
Show another codeکد جدید

آخرین مطالب

















----------

انتشار مطالب با ذكر منبع ( پایگاه خبری مدیریت شهری كرج ) بلامانع است.